Är mitt meritvärde bra?

25 dec 2019
Hej. Jag går i nian just nu och har 252,5 meritpoäng. Är det ett bra värde. Problemet är att jag har det lite svårt i ämnen engelska och matematik. Men med tanke på mitt meritvärde är det väl ganska bra. Eller vad tycker du.

21 jan 2020

När du söker till en gymnasieskola och ett gymnasieprogram gör du det baserat på dina betyg från högstadiet (meritpoängen). Man kan inte direkt säga att en viss meritpoäng är bra eller dålig, det handlar mer om vilket program och vilken skola du vill komma in på och om din poäng räcker för det. Den högsta poängen man kan få är 340 vilket betyder att man har A i samtliga ämnen. För att få en fingervisning om hur stor konkurrensen är om platserna till ett gymnasieprogram kan du kolla på förra årets antagningspoäng. Det kan du hitta här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.