Sök utbildning 👉

Hur blir man advokat eller arkitekt?

23 dec 2019
Hej! Jag går i 9an och har en termin kvar. Ska snart välja inriktning på gymnasiet och mina betyg är inte väldigt bra. Jag vill egentligen bli en advokat eller arkitekt, har tänk på det länge nu och tänkte söka till estet media. Men är det svårt att utbilda sig vidare till advokat eller arkitekt efter gymnasiet? Hur funkar det egentligen?

20 jan 2020

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden så när du är klar med gymnasiet ska du alltså söka till Juristprogrammet på högskola/universitet. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få den behörigheten från alla högskoleförberedande program.

Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur. Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på! Men vanligen kan man få behörigheten till arkitektutbildningar på Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet.