👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag läsa musik på andra program än det Estetiska programmet?

23 dec 2019
Hej! Jag heter Noel och ska välja gymnasium nu i höst. Jag har länge varit inne på att gå ekonomi- eller samlinjen på något närliggande gymnasium men nu har jag blivit sugen på att gå ett gymnasium med musik på schemat. Jag går en skola med musikinriktning och det har passat mig bra då jag alltid varit musikaliskt intresserad. Jag är å andra sidan väldigt ambitiös i skolan och vill gå ett inspirerande, ambitiöst och högskoleförberedande gymnasium. Det får mig att på nåt sätt känna att jag helst inte vill gå en (helt) estetisk linje, då det känns som att jag nästan ”slösar” bort mina betyg och framtid om jag sedan inte vill hålla på med musik.

Alltså känner jag mig lite kluven. Jag skulle vilja gå en ekonomi eller samlinje fast med musik på schemat (som något slags sidospår). Har du några tips?

Jag kollade efter ett passande gymnasium och hittade Östra gymnasiet. Dock ligger det i Huddinge om jag har förstått det rätt, vilket blir lite problematiskt då jag bor på södermalm.

Har du några tips på ett passande gymnasium för mig?

23 dec 2019

Hej Noel,

Det finns skolor som har en musikinriktning som särskild variant även på andra program än det estetiska programmet. Du kan hitta dem här: https://www.gymnasium.se/. Välj programmet du vill gå och sedan väljer du musik som inriktning så får du upp en lista på skolor. Det finns inget problem med att söka till en skola som ligger längre bort från där du bor när det gäller möjligheterna att bli antagen (så länge det är samma kommun och samverkansområde).