Vad ska jag göra om jag inte förstår mitt betyg?

21 dec 2019
Hej!

Jag har alltid haft det enkelt med svenska kurserna när jag gick på gymnasiet, tror jag fick två A och ett E på nationella provets olika delar med ett c i slutbetyg. Sedan så lyckades jag läsa upp mig till ett B i svenska 2.

Jag tänkte toppen, nu ska jag lästa upp mig till svenska 3 och verkligen anstränga mig för att få stort, härligt och vackert A. Jag jobbade stenhårt och fick A i alla 7 bedömningområden även i den muntliga bedömningen på nationella provet. Så kom den skriftliga delen, använde ALLT och mer än vad fanns i läroplanen ( [egen kursiv] i text när citerade, [ibid] vid repeterade källor och /.../ /---/ vid förkortade citat, ;När jag behövde en huvudsats vid ett "komma tecken", extra nogrann att förhålla mig till tes under skrivandet, nogrann med dispositionen, stavning, språk, undvika dubbelskrivningar m.m...du fattar...)
Men på skriftliga delen av nationella fick jag ett F, vet inte varför, inte hur, eller vad som jag gjorde fel (kändes bra när jag skrev det också). Detta slutade med ett D i slutbetyg.

Jag har har alltså A i ALLT förutom på en del av ett prov och fick ett D i slutbetyg.

Så jag har två frågor:

Finns det något jag kan göra för att ändra på detta, någon prövning, någonting alls?

Det kan var så att jag klantade något rejält omedvetet under skrivningen som jag inte såg när jag trippel kontroll läste, men kan man iallafall få reda på vad som resluterade i ett underkännande av nationella provet på något sätt?

Kanske blev lite långt skrivet men tycker att det är konstigt.

Mvh, Calle.

22 dec 2019

Hej Calle,

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga. Det är bara din lärare som kan göra det. Så prata med hen om detta. Det kan ju hända att det blev ett misstag i bedömningen så det är viktigt att du kollar upp det. Om det inte är ett fel i bedömningen så är det också viktigt att du får veta vad det var som gjorde att betyget blev underkänt.