👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad är behörigheten till Juristprogrammet?

18 dec 2019
Hej, jag går just nu fordonsprogrammet och är interesserad av juristutbildningen på högskolan. Kräver den utbildningen någon särskild behörighet eller bara grundläggande högskolebehörighet?

Jag är verkligen inte sugen på att gå om ett år och välja ekonomiprogrammet istället.

19 dec 2019

Vad roligt att du är intresserad av Juristprogrammet! Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program men går man ett yrkesprogram måste du kolla med sin skola om det är möjligt att lägga till alla dessa kurser. Prata med din skola om detta.