👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilken inriktning ska jag välja på NA?

17 dec 2019
hjäälp! vilken linje?

hej jag ska välja gymnasium snart och är inte helr säker på vad jag vill.
Jag gillar no ämenan har A i alla 3 och Har B I matte. Jag gillar inte so ämnena så mycket och skulle inte vilja gå sam, men har 332,5 i merit så kommer komma in på natur. Problemet är att jag vet att jag inte vill bli något inom natur området(läkar, veternär, ingejör osv), Yrken jag skulle kunna tänka mig arbeta med JUST NU är jobb inom kriminalitet(jätteintresserad) Engelska lärare, psykolog o typ åklagare men alla de ska man typ läsa sam eller ekonomi. Ska jag då välja natur sam linjen? men den läser man geopgrafi och det är jag inte intresserad av, vad ska jag göra? Jag gillar matte och no men skulle helst vilja jobba med ämnen inom samhället? Kan jag ta natur och ändå kunna jobba i dessa yrken utan att plugga upp ämnen efter gymnasiet?
tacksam för hjälp!:)

18 dec 2019

Du kan söka dig vidare till alla dessa yrken efter Naturvetenskapsprogrammets båda inriktningar. Så du kan välja vilken inriktning du vill.