Sök utbildning 👉

Vad händer med gymnasiekurser jag läst tidigare?

17 dec 2019
Hej!
Jag har just blivit antagen till ett jättespännande gymnasium I israel. Planen är att jag kommer gå två år där och ta en IB-examen som jag sen ska ansöka med till universitet. Saken är dock att jag redan gått två år NAT-SAM. Min fråga är ifall jag kan använda dessa kurser för merit på något vis.

Antagning.se ( https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Rakna-ut-ditt-meritvarde/ ) säger att "Har du läst en kurs på gymnasiet eller komvux som krävs för behörighet eller ger meritpoäng räknas betyget i kursen med i ditt meritvärde" men tidigare i texten och när jag frågar andra så får jag alltid andra svar.

Detta är en viktig fråga för mig då det svenska sättet att omvandla IB poäng (relativt till andra länder) är rätt så "hårt", om tidigare kurser inte räknas in i min merit så är det möjligt att det skulle vara lättare att ta högskola utomlands.

Hur är det egentligen? Ger gymnasiekurserna jag redan gått någon behörighet eller merit?

Mvh,

18 dec 2019

Vad roligt att du hittat en skola du vill gå! De kurser du har läst tidigare kommer inte försvinna och du kan använda dem om du senare behöver dem för behörighet eller meritpoäng så som Antagning.se skriver.