Kan jag gå gymnaiset i Sverige?

17 dec 2019
Hej , just nu så är jag i usa och bodde i Sverige för 1 år o 4 månader sen . Gick hela högskolan o skulle börja gymnasiet men det hände lite grejer så jag fick flytta till Usa och börja jobba här , ska kanske åka tillbaka till Sverige och är 18 år , om jag åker tillbaka kan jag börja gymnasiet ? Eller vuxenskola? Tack!

17 dec 2019

Du får börja gymnasiestudier till och med det första kalenderhalvåret du fyller 20 år, i praktiken ska du vara 19 år när du söker och börjar på gymnasiet. Sedan så måste du kolla upp att du är behörig till det gymnasieprogram du vill söka. Här ser du behörigheten till de olika programmen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264. När du hittat en skola du vill gå kan du kontakta den så hjälper de dig reda ut frågor kring behörighet och antagningsprocessen.

Lycka till! /Petra,.SYV