Hur blir man diplomat?

16 dec 2019
Hej Syv!
Jag går just nu i 8:an och funderar på gymnasievalet som är om ca ett år. Mitt drömyrke är Ambassadör/Diplomat och jag undrar ifall ekonomiprogrammet är ett bra val och i så fall vilken inriktning?

Sen när man pluggar vidare på universitet vilken inriktning läser man då?

17 dec 2019

Vad bra att du funderar på gymnasievalet! En ambassadör är en diplomat och diplomater kan ha olika högskoleutbildningar som bakgrund. Vanligt är att man har en juridisk utbildning. Diplomater utbildas vid Regeringskansliet och Utrikesdepartementets (UD) diplomatprogram.

Gymnasieprogrammet du väljer kommer troligen inte spela en särskilt stor roll för om du bli diplomat eller inte. Det är vad du gör efter gymnasiet som kommer ha större påverkan. Så jag föreslår att du tar det program som intresserar dig mest och som du känner dig motiverad för. Skulle du välja att till exempel läsa Juristprogrammet efter gymnasiet så kan du få den behörigheten från alla högskoleförberedande program.

Språkkunskaper är mycket viktiga för att komma in på diplomatprogrammet. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska och goda kunskaper i minst ytterligare ett språk - företrädesvis arabiska, franska, mandarin, ryska, spanska eller tyska. Så det kan vara en bra idé att att fokusera mycket på språk under din gymnasietid.