Hur får jag gymnasieexamen?

16 dec 2019
Hejsan. Jag gick ut gymnasiet 2011 med ett samlat betyg dvs inte godkänd gymnasiekompetens, har sedan dess jobbat men vill nu plugga antingen högskola eller på någon yrkeshögskola. Gick Ekonomiprogramet på gymnasiet och har 2150 så bara 100 poäng ifrån ett godkänt betyg. Det jag har att välja på att läsa upp är språk eller Matte 3. Och har försökt och misslyckas med Matte 3 flera gånger nu och lära sig ett nytt språk känns helt hopplöst. Får man byta ut Matematik 3 eller något av språket och läsa ett helt annat ämne?

17 dec 2019

Du måste diskutera med en studie-och yrkesvägledare på Komvux som kan upprätta en studieplan för hur du ska få din gymnasieexamen. På Komvux kan det vara lite flexiblare med vilka kurser som får ingå i examen så diskutera det med dem. Är det så att du måste läsa matte eller språk så finns det många resurser på nätet som kan hjälpa dig plugga. Tillexempel kan du testa Matteboken.se för matte och för språk finns det flera appar, program, You Tube- kanaler och allt möjligt som kan hjälpa dig att lära dig ett språk. Det är absolut inte hopplöst utan det handlar om hur mycket tid man lägger på att studera och ta in det nya språket. Det bästa är såklart om du kan hitta ett språk som du känner dig motiverad att lära dig.