Hur kan jag byta gymnasieprogram?

16 dec 2019
Hej jag har gått ett termin på samhällsvetenskapligaprogrammet jag ångrar mitt beslut ganska mycket och enda jag tänkt på då det har påverkat mina studier för ja inte varit fokuserad. vill byta linje även skola, ja har tagit kontakt med en skola men de tackade nej direkt de säger att de olika kurser fast de enda kurserna som vi inte har gemensamt just nu är Juridik och Företagsekonomi och jag vet att jag är väldigt ambitiös och skulle klara av och läsa de kurserna vid sidan om andra kurser och jag undrar finns det något annat sätt jag kan göra, de känns även inte som att min syv på min tillfälliga skola hjälper mycket tillräckligt mycket.

17 dec 2019

Vad tråkigt att det känns fel! För att du ska kunna byta måste det finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället. Sedan så måste skolan ta emot byten, det är inte alla som gör det även om det finns lediga platser. Så du måste troligen kontakta många skolor innan du hittar någon du kan byta till. Om de tar emot dig kommer de att ha en plan för hur du ska komma ikapp kurser du kan ha missat. om du inte hittar en skola att byta till finns alltid alternativet att söka in till åk 1 igen.