Vad krävs för att bli lärare i svenska som andraspråk?

14 dec 2019
Hej!
Jag har en fråga angående lärare i svenska som andraspråk i grundskolan. Vilka är behörighetskraven för att läsa till det. Jag tar studenten 2020 och har läst till undersköterska. Jag har läst svenska 3, matte 2a och Engelska 6. Jag undrar vad behöver jag läsa mer för att bli behörig till att läsa till lärare i svenska som andraspråk.

16 dec 2019

Vad roligt att du vill bli grundskolelärare! Då ska du läsa Grundlärarprogrammet - årskurs 4-6. För att bli behörig att undervisa i svenska som andraspråk i grundskolans årskurs 1-6 krävs nu 30 högskolepoäng (hp) i svenska som andraspråk. Det läser du som del av ditt lärarprogram.

Behörigheten är Engelska 6, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 b/A6 b).