👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Varför är det bara språk som ger meritpoäng?

13 dec 2019
Hej!
Har en följdfråga angående meritpoäng. Varför måste man välja ett B-språk? varför kan man inte få valmöjligheter till något annat ämne mm. Nu tappar man 10 poäng el mer om man väljer att inte läsa språk mm. Om en elev har det svårt med många språk! blir man ju straffad. Det blir inte rättvist. Finns det möjlighet att välja ett annat ämne så jag får 17 ämnen.

16 dec 2019

Jag vet inte om du menar på högstadiet eller i gymnasiet nu men språkvalet i grundskolan är obligatoriskt och det är bara det som ger extra poäng när man söker gymnasiet. Jag kan tyvärr inte förklara varför det är så eftersom jag inte vet hur diskussionen har sett ut kring detta beslut men det är ett politiskt beslut.