Kan jag läsa gymnasiet på Komvux?

11 dec 2019
Hej jag heter Michel och jag har läst 2 år i gymnasiet och nu är mitt sista år, men jag var tvungen att lämna Sverige för personligt problem, jag kommer tillbaks i Mars och jag undrar om jag kan gå till komvux istället för att läsa om hela året igen.

(jag missade hela första termin och typ halv av den andra, så om jag gör klart gymnasium arbete innan studenten kan jag läsa resten av mina kurser på komvux).

12 dec 2019

Hej Michel,

Man är behörig till komvux på gymnasial nivå när man är 20 år. Man kan också vara behörig att läsa på komvux även om man är yngre än 20 år. I så fall måste man uppfylla något av dessa kriterier:

• Antingen ska man ha slutfört utbildningen på ett nationellt program i gymnasieskolan eller någon likvärdig utbildning.
  • Eller så ska man ha särskilda skäl som grundar sig i ens personliga förhållanden.

Du kan kontakta Komvux i din kommun för att ta reda på om du är behörig eller inte.