Kan jag gå Komvux i Norge?

11 dec 2019
Hej! Jag studerar gymnasievux i Sverige och vill flytta till Norge. Vad gäller det där? Ska jag börja om hela det jag studerade? Måste man studera norska språket för att komma in på universitet sen? Hur är det om jag har betyg på grundläggande behörighet.
Skulle vara tacksam om jag får en tydlig svar! 🌹🌹

11 dec 2019

Om man bor i ett annat nordiskt land, har man rätt att söka till kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå i andra nordiska länder. så du kan kontakta Komvux i den kommun du ska flytta till och få hjälp att planera dina studier där. Du behöver inte börja om, utan dina svenska kurser kan ingå i din gymnasieutbildning. Du behöver inte heller kunna norska om du har betyg i svenska. Kontakta vuxenutbildningen i Norge, i den kommun du ska bo i så får du hjälp att reda ut alla detaljer.