Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli arkitekt?

10 dec 2019
Hej! Vilka gymnasium kan man söka till om man vill utbilda sig till arkitekt?
//Joel

10 dec 2019

Hej Joel,

Vad roligt att du vill bli arkitekt! Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur. Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på!

Här är ett exempel: för arkitektutbildningen på KTH i Stockholm, Chalmers i Göteborg, Lund och UMA i Umeå är behörighetskraven: Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2, Naturkunskap 2 (kan ersättas med Kemi 1 samt Fysik 1).

Så länge du får de kurser du behöver spelar det ingen roll vilket program eller vilken inriktning du går. För just de behörigheter jag räknade upp här så fungerarNaturvetenskapsprogrammetochTeknikprogrammetbra. För övriga program får man kolla upp med skolan man vill söka till om det är möjligt att välja till dessa kurser.