Sök utbildning 👉

Hur fungerar NIU-antagningen?

07 dec 2019
Hej! Fungerar antagningen för NIU likadant som vanliga gymnasieantagningarna dvs om du blir antagen i ditt förstahandsval så blir du bortstruken ur de andra? I så fall finns det undantag, kan man ändra sig? Eftersom ansökningen för NIU måste ske väldigt tidigt och man kanske inte hunnit få en ordentlig uppfattning om gymnasierna än.

09 dec 2019

Du som vill söka till en nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) gör det först till respektive specialidrottsförbund (SF) för den idrottsliga antagningen. Sedan söker du till det gymnasieprogram du vill gå i kombination med NIU genom den vanliga antagningen. Det går att komma in på flera NIU uttagningar men man måste sedan välja vilken man vill tacka ja till. När man måste göra det kan variera lite olika i olika kommuner så för att få reda på hur det fungerar för de idrottsutbildningar du vill söka till är det bäst om du kontaktar skolorna du vill söka till.