Sök utbildning 👉

Påverkar skolk CSN?

07 dec 2019
Hej går i modersmål och undrar om det påverkar mitt csn om jag skolkar från det lektioner som egentligen inte är nödvändiga.

09 dec 2019

Jag vet inte vad du menar med de lektioner som inte är nödvändiga men om du har  modersmålsundervisning under din gymnasietid påverkar det CSN om du skolkar från dessa. Det är din skola som kommer att bedöma vad som räknas som skolk. Det kan till exempel vara upprepad frånvaro, återkommande sena ankomster eller att du lämnar lektionen för tidigt.

Om du är borta vid upprepade tillfällen utan att skolan har godkänt det, ska skolan rapportera det till CSN som skolk. Om du har sammanlagt fyra timmars ogiltig frånvaro under en månad kan det påverka ditt studiebidrag. Du kan läsa mer om hur skolk påverkar CSN här.