Hur påverkar betyget i idrott mitt meritvärde?

06 dec 2019
Hej, är lite förvirrad gällande betyg i högstadiet. Går i 9an och har mer än godkänt i alla ämnen. För att få godkänt i idrott behöver man simma varje termin, annars får man F i betyg enligt min lärare. Jag kommer inte kunna simma denna termin och har även missat andra chansen till att simma igen. Har simmat i 8an samt 7an och fick då godkänt. Så hur påverkar det mitt betyg och merit på terminsbetyget och slutbetyget om jag inte simmar denna termin? Har just nu mer än godkänt i idrott. Hört från andra att om man sänker sig i idrott ska det inte påverka meriten. Dock om man höjer i betyget påverkas det.
Tacksam för svar!

09 dec 2019

Du måste prata med din lärare i idrott om vad betyget kommer att bli eftersom det är hen som kommer sätta betyget. Idrott och hälsa räknas med i meritvärdet precis som alla andra ämnen och kommer alltså att påverka (både genom att sänka och höja meritvärdet).