Vad gör man om man avbryter en gymnasiekurs vid ett byte?

05 dec 2019
Hej, jag har en fråga angående ett av mina gymnasiebetyg, såhär ligger det till:
I ettan på gymnasiet gick jag på ett gymnasium och läste 50 p i Naturkunskap 1 (kursen är 100p). Jag skulle fortsätta att läsa resterande 50 p i tvåan för att få ut fullständigt betyg men bytte skola mellan ettan och tvåan. Samtidigt som jag bytte skola bytte min naturkunskapslärare på den gamla skolan jobb, utan att lämna ifrån sig ett omdöme om mitt betyg från de första 50p i Naturkunskap 1.
Därav ger rektorn inte ut mitt omdöme i Naturkunskap, som jag behöver för att kunna få mitt fullständiga betyg.
Så min fråga är: Har gymnasieskolan jag bytt från juridisk skyldighet att ge mig omdöme eller betyg i de ämnena jag studerat där?

För att om svaret är ja, begår jude ett juridiskt brott genom att inte ge mig mitt omdöme.

06 dec 2019

Vad tråkigt att det blivit problem för dig efter bytet! I gymnasieskolan får eleverna betyg på varje avslutad kurs. Betyg i en kurs ska sättas när undervisningstiden upphör och betygsättningen ska ske i anslutning till den tidpunkten. Eftersom att du inte hann gå en hel kurs, utan bara är halv så kan läraren inte sätta betyg. När du bytte gymnasieskola borde din nya skola ha gjort en bedömning av vad du kunde tillgodoräkna dig och vad du måste gå om så du måste prata med din nuvarande skola om vad det var som gick snett där. Sedan får ni göra en plan för hur du ska ordna så att det finns underlag för den nya läraren att sätta betyg i hela kursen.