Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram passar om man vill bli mäklare?

04 dec 2019
Tjena! Jag går i 7.an och jag har börjat tänka på att jag vill bli mäklare när jag blir äldre men jag vet inte vilken linje man ska gå och vilka betyg man behöver. Det skulle vara trevligt om någon skulle svara på min fråga.

Hälsningar Noah

05 dec 2019

Hej Noah,

Vad kul att du vill bli mäklare! Det finns olika typer av mäklare men om du menar fastighetsmäklare så är behörigheten till det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet eller Ekonomiprogrammet inriktning Ekonomi. Antagningsstatistiken för just det mäklarprogram som du vill gå kan du hitta på bland annat UHR.se.

Lycka till! /Petra, SYV