👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad motsvarar matte C?

03 dec 2019
Hej!

Har en fråga om nivåerna i matte.
Nu är det matte 1, 2, 3, a, b, c som var a, b ,c tidigare.
Täcker c-matten idag in även a och b kompetensen?

mvh. Per

03 dec 2019

Hej Per,

Här hittar du en lista över de grundläggande kursernas gamla respektive nuvarande kursnamn med tillhörande poäng:

Med de nuvarande namnen är nivåerna på matte 1, 2, 3 och 4. Man kan läsa dessa i olika spår (A, B och C). A spåret i matte är det spår som används på yrkesprogrammen. Spår B och C används på gymnasiets högskoIeförberedande program ( spår C på Teknik och Naturvetenskapsprogrammet). Spåren handlar alltså bara om inriktningen på matten för att passa ett visst område. För de flesta högskoleutbildningar spelar spåret ingen roll men det kan hända att spåret specificeras.