Hur blir man åklagare?

02 dec 2019
Hej, jag har tänkt att bli åklagare men vet inte vilken gymnasie linje man måste gå för att bli åklagare?

03 dec 2019

För att bli åklagare behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Utbildningen är 4,5 år långt och man pluggar på heltid. Man måste vara behörig till juristprogrammet, alltså att man får med sig vissa kurser från gymnasiet innan man söker. Där behövs detgrundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program.

När man är färdig med juristutbildning kan man fortsätta till advokat eller åklagare, för åklagare går man igenom två perioder av utbildning och praktik.