Vad händer om jag inte får tillräckligt höga betyg i gymnasiet?

02 dec 2019
Hej, jag undrade om vad kommer att hända om man inte har tillräckligt poäng för att kunna studera vida e till läkare utbildning. Man har inte fått icke godkänt i något ämne fast man inte har tillräckligt poäng för det programmet?

03 dec 2019

Då måste man plugga upp sina betyg innan man har chans att komma in på Läkarprogrammet. För den som behöver höja betygen är det prövning på Komvux som gäller. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Högskoleprovet är en annan väg in till högskolan. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.