Måste jag läsa extra kurser i gymnasiet?

29 nov 2019
Hej på dig!

Läser ekonomiprogrammet i gymnasiet och skall välja snart inriktning juridik. Men jag har inte tanken att läsa extrakurser under 2an och 3an... Så jag undrar om man måste lägga till några kurser under dessa år för att få examen eller behöver man inte lägga till kurser för att få examen??
Hoppas att du förstår vad jag menar...

Tack! :)

02 dec 2019

Hejsan,

Nej, man behöver inte lägga till några extra kurser. Det är bara i särskilda fall som man ansöker om att få läsa utökade kurser, utöver det som ingår i ens program. Så de flesta läser inte några extra kurser. Däremot så har man ett individuellt val i gymnasiet (200 poäng) då man kan välja vilka kurser man vill läsa. Det kommer din skola att informera om när det blir dags att välja.