Finns det yrken där man inte får stamma?

29 nov 2019
Hej
Jag är 14 år och jag stammar, och undrar om det finns några yrken som inte tillåter stamning eller om stamningen skulle kunna bli ett hinder i något yrke

02 dec 2019

Nej, det finns inga yrken eller utbildningar där man inte tillåter stamning (som jag känner till). De utbildningar som har flest fysiska, psykiska och medicinska krav är utbildningar som polis, pilot och liknande. De har till exempel krav för syn och hörsel. Men för talfel som stamning finns inga restriktioner. Det finns stammande personer i alla yrken, till ex politiker, skådespelare och radiotalare så du behöver inte tänka på stamning som ett hinder när du väljer yrke.