Kan jag bli mäklare efter Ekonomiprogrammet?

28 nov 2019
Hej! Funderar på att gå ekonomiprogrammet och bli fastighetsmäklare på gymnasiet, Jag vet att ekonomiprogrammet har moderna språk men jag är inte så bra på det undrar vad jag ska göra, bör jag välja ett annat program eller finns det nån möjlighet att välja bort det?

29 nov 2019

Ja, Ekonomiprogrammet är ett bra val om du vill bli fastighetsmäklare! För att bli fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så det är dessa kurser du bör läsa i gymnasiet.

De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet,Teknikprogrammet eller Ekonomiprogram med inriktning Ekonomi. Men om du väljer till matte 3 på juridikinriktningen så får du behörigheten från den inriktningen också. Du kan även få behörighet genom att lägga till matte 3 på Samhällsvetenskapsprogrammet.

Ekonomiprogrammet har bara 100 poäng (1 kurs) moderna språk, mindre än exempelvis Samhällsvetenskapsprogrammet  som har 200 poäng moderna språk. Du kommer inte att kunna välja bort moderna språk på gymnasiet men det är som sagt inte så mycket sådana kurser du måste läsa, så jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket för det.