Vad händer om man blir gravid i gymnasiet?

28 nov 2019
Hej! Om man går i 2an på gymnasiet och råkar bli gravid och vill behålla barnet. Får man ta med barnet till skolan då?

28 nov 2019

Om man blir gravid under gymnasiet ska du kontakta skolkuratorn eller någon annan personal på skolan så ni ni kan ha ett möte kring hur ni ska lösa dina studier. Vad som blir bäst kan variera från fall till fall men det är, vad jag känner till, ovanligt att man går kvar i skolan fulltid direkt efter att ha fått barn. De flesta vill och behöver vara föräldrarlediga för att orka ta hand om sitt barn. Dessutom kan skolan vara en dålig miljö för ett nyfött barn på grund av bakterier och annat. Men man för lösa situationen tillsammans med skolan efter hand.