👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad gör jag med gymnasiet om jag är deprimerad?

25 nov 2019
Hej! Jag går just nu ettan i gymnasiet men funderar på att gå om ettan nästa år i en annan skola då jag inte är nöjd med klassen men framförallt för jag inte är psykiskt stabil. Problemet är att jag inte kan hoppa av nu då jag inte orkar jobba heller då jag blivit deprimerad osv. Så behöver gå kvar för bidrag men vill ändå gå om senare men finns det någon annan lösning så jag inte behöver gå ett år i onödan? Mvh

26 nov 2019

Om du är deprimerad och inte klarar att jobba eller gå i skolan så ska du sjukskriva dig. Du ska alltså inte gå kvar i skolan bara för att få bidrag. Är man sjuk så får man ett annat bidrag/ersättning. Så kontakta din vårdcentral/läkare och se till att du får hjälp med din depression. Kontakta även skolans kurator och/eller psykolog för mer hjälp.