Kan jag välja extra kurser i gymnasiet?

24 nov 2019
Hej!

Jag ska snart välja gymnasium och är väldigt kluven. Jag har länge velat gå djur på gymnasiet eftersom jag alltid brunnit för det men jag är inte längre så säker på att jag vill jobba med det. Jag drömmer om att bli skådespelare. Skulle kunna gå teater men har aldrig spelat det förut och det gymnasiet är ungefär 1,5h med buss vilket jag nog inte skulle orka. Jag vet ju heller inte om jag skulle tycka om det eftersom jag aldrig gjort det och det är bara några månader kvar. Sedan är jag också intresserad av media vilket jag också funderat på att gå. Just nu vet jag verkligen inte hur jag ska tänka alls för man kan ju inte gå flera linjer tyvärr.

Men om man går estet, kanske inriktningen media, kan man isåfall fördjupa sig på något med teater om det finns på skolan?

26 nov 2019

Jag förstår att det är svårt att välja! Som du skriver så måste man ju välja bort nånting men det kan finnas vissa möjligheter att få det man vill ha genom att välja det som individuellt val. Kontakta skolan du vill gå och fråga vilka ämnen man kan välja i det individuella valet. Exempelvis kanske du kan välja teaterkurser som individuellt val även om du går en mediainriktning.