Hur kan jag höja betygen efter gymnasiet?

24 nov 2019
Hej !

Jag uppskattar verkligen ert stöd, det har hjälpt mig mycket att hitta svar på mina frågor, En fråga som jag inte hittade svar på är: Jag går första året på gymnasiet och vill bli läkare. Problemet är att man behöver få A i alla ämnen, vilket är omöjligt för mig under detta år. Jag kan tänka mig klara det nästa år. Jag har lite problem med språken osv. Frågan är vad kan jag göra åt dessa kursernas betyg, hur kan jag höja dem? Kan jag bara plugga till högskoleprov och då ansöka till universitet? Jag hörde att Komvux inte är bra och det svårt att komma in på komvux.

Jag vet att det hög konkurrens på läkarutbildning och är redo att lägga så mycket tid men vet ej hur ska jag gå tillväga för att höja mina betyg i kurserna som har gått.

Tack på förhand

26 nov 2019

Vad roligt att höra att du blivit hjälpt av oss! Som du har förstått är det väldigt höga betyg som krävs för att komma in på Läkarprogrammet och det är få som klarar det direkt i gymnasiet. Så det man kan göra för att höja betygen efteråt är att göra prövningar på Komvux i de kurser man behöver höja. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Om du redan är behörig till de utbildningar du söker med ditt slut- eller avgångsbetyg, men kompletterat för att höja ditt meritvärde får du då konkurrera både i direktgruppen (BI) och i kompletteringsgruppen (BII). I grupp Bl konkurrerar du med ditt gamla betyg och i Bll med ditt nya, högre snitt. Det brukar vara lite högre meritvärde som krävs i grupp BII men skillnaden är inte så stor.

Det andra alternativet att komma in på Läkarprogrammet utan A i alla kurser är att komma in genom högskoleprovet. Det bästa är såklart om du både skriver högskoleprovet (det kan du göra flera gånger och du kan börja redan nu under gymnasietiden) och gör prövningar på Komvux efter gymnasiet.