Vilket gymnasieprogram passar om jag vill bli mäklare?

22 nov 2019
Hej går i 9:an och funderar på att bli fastighetsmäklare. 1. Vilket program bör jag välja? 2. krävs det bra betyg? har ca 235 merit poäng

25 nov 2019

Vad kul att du vill bli mäklare! Dina betyg från grundskolan behöver egentligen inte påverka dina chanser att bli fastighetsmäklare särskilt mycket. För att bli fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så det är dessa kurser du bör läsa i gymnasiet.

De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet eller Ekonomiprogram med inriktning Ekonomi. Men om du väljer till matte 3 på juridikinriktningen så får du behörigheten från den inriktningen också. Du kan även få behörighet genom att lägga till matte 3 på Samhällsvetenskapsprogrammet.

Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.