Sök utbildning 👉

Vilken inriktning ska jag välja på Ekonomi programmet?

22 nov 2019
Jag går i första året i ekonomi, ekonomi programmet i gymnasium och det tycker jag att det är kul. Men jag undrar bara, om man kan bli en advokat om man studerar ekonomi, ekonomi programmet i gymnasium. Eller måste man gå in till ekonomi, juridik programmet för att bli en advokat? Eller ska jag gå om ett år och studera inom juridik program i gymnasium?
tack, hejdå.

25 nov 2019

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden så när du är klar med gymnasiet ska du alltså söka till Juristprogrammet på högskola/universitet. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få den behörigheten från alla högskoleförberedande program. Det spelar alltså ingen roll vilken inriktning du går.