Vad krävs för gymnasieexamen?

18 nov 2019
Hej!
Jag går första klassen i naturvetenskaprogramet och vill blir sjuksköterska/tändkterska men vet inte vad ska jag ha för betyg att få behörighet. Jag stressar väldigt mycket över vad ska jag bli i framtiden och jag själv vet att jag kommer inte klara alla kurser i gymnasiet, jag har fortfarande 2 och halv år kvar och är väldigt osäker att vad jag gör just nu, men jag vill bara ta reda på måste man ha minst E i alla kurser från 1 till 3 klass i gymnasiet för att få studenten även om man inte vill plugga vidare.

20 nov 2019

För ett examensbevis krävs godkända betyg i följande kurser:

Svenska eller svenska som andraspråk 1,2, 3.

Engelska 5,6

Matematik 1b eller 1c

Gymnasiearbetet

Dessutom måste eleven ha godkänt i minst 2 250 av 2 500 betygsatta poäng. Om dessa krav inte uppfylls får eleven studiebevis i stället för examen.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs även  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a1 + 1a2. Naturkunskap 2. Antagningspoängen till de olika Sjuksköterskeprogrammen kan du kolla upp bland annat på UHR.se.