Sök utbildning 👉

Kan jag gå gymnaiset i en annan kommun?

17 nov 2019
Hej! Jag funderar på att gå på Teknikprogrammet i en annan kommun än den jag bor i. Kommunen jag bor i har redan Teknikprogrammet, men jag vill helst gå på gymnasiet i den andra kommunen. Går det?

18 nov 2019

Du kan absolut välja att gå i en annan kommun! Då är det bra att tänka på att söka en friskola. Du kan nämligen söka utbildning utanför din hemkommun till alla friskolor, eftersom de tillämpar riksintag. Riksintag betyder att oavsett var i Sverige du bor kan du alltså söka till en fristående gymnasieskola på samma villkor som eleverna i kommunen där skolan ligger.

Du kan också söka en kommunal skola men då kommer du bara att kunna få plats efter att alla som sökt och bor i kommunen fått det (om det inte är en speciell inriktning som inte går att läsa på din hemort).