Vad krävs för gymnasieexamen?

15 nov 2019
Hej! Jag går sista året på ekonomiprogrammet och har underkänt i matte 1b. Jag har läst matte 1b i både ettan och tvåan vilket har gjort att jag inte börjat på matte 2b ännu. Jag har bestämt mig för att läsa in matte 1b på Viadidakt efter gymnasiet, men jag har hört lite olika just angående gymnasieexamen.

Jag vet att jag kommer få ett studiebevis när jag tar studenten i vår eftersom att jag inte har något betyg i matte, men jag undrar hur det blir sen när jag läst in matte 1b.

Vissa säger att endast 1b krävs för att få gymnasieexamen från ekonomiprogrammet, medan andra säger att både 1 och 2b krävs. Enligt skolverket krävs bara matte 1B men enligt skolans syv krävs båda. Vad stämmer?

Kan tillägga att jag har betyg i alla övriga ämnen från alla årskurser på gymnasiet.

15 nov 2019

För ett examensbevis krävs godkända betyg i följande kurser:

Svenska eller svenska som andraspråk 1,2, 3.

Engelska 5,6

Matematik 1b eller 1c

Gymnasiearbetet

Dessutom måste eleven ha godkänt i minst 2 250 av 2 500 betygsatta poäng. Om dessa krav inte uppfylls får eleven studiebevis i stället för examen. Matte 2 ska alltså inte krävas för att få gymnasieexamen.

Jag rekommenderar att du pratar med din mattelärare om möjligheten att gå om matte 1 redan nu eller åtminstone skriva prövning. Men om inte det funkar så kan du såklart läsa kursen på Komvux efter gymnasiet.