Vad gör man om man inte är motiverad att gå gymnasiet?

12 nov 2019
Hej
Min son har väldiga bekymmer att klara av gymnasiestudier. Han har inte inlärningsproblem utan jag tror att motivationen som saknas. Kan man på något sätt bara läsa svenska matte och engelska för att då någon slags utbildning för att då jobb?

13 nov 2019

Vad tråkigt att höra! Detta är något som ni måste diskutera tillsammans med skolan. Man kan inte få en gymnasieutbildning (och därmed oftast inte heller jobb) om man inte läser allt som ingår i ens program. Men det finns möjligheter till reducerade program och andra insatser för att man ska klara utbildningen. Exempelvis finns möjligheten att förlänga gymnasiet ett år.

Men om det är mer motivation som är problemet är förlängning kanske inget som hjälper. Då kanske det hade kunnat hjälpa att ta reda varför han inte är motiverad, om något annat program skulle motivera honom mer eller vad som skulle kunna motivera honom om han inte gick gymnasiet. Vill han hellre jobba? Skulle han klara en lärlingsutbildning där man är på en arbetsplats hälften av sin gymnasietid? Att istället för gymnasiet jobba eller hitta en praktik eller lärlingsplats är tuffare än att gå i gymnasieskolan så då är det viktigt att man känner sig motiverad av det. Ta hjälp av skolan studie-och yrkesvägledare och försök komma till botten med problemet så ni kan hitta den bästa lösningen.