Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli flygingenjör?

09 nov 2019
Hej!
Jag undrar vilken program/linje och vilken gymnasium som gäller om man vill bli flygingenjör?
Tack!

11 nov 2019

Ingenjörer som arbetar inom flygindustrin kan man ha många olika ingenjörsbakgrunder, t.ex.Maskinteknik, Energi- och miljöteknik, Elektroteknik, Datateknik, Teknisk Fysik  m.m. Men det brukar vara samma eller åtminstone liknande behörighetskrav oavsett vilken ingenjörsutbildning du väljer efter gymnasiet. Det brukar vara Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1. Den behörigheten kan man få från Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Vilken skola du vill gå spelar ingen roll för behörigheten så du kan välja en skola som du tror passar dig.