Kan jag bli fastighetsmäklare?

08 nov 2019
Hej, jag ligger på ungefär 180-190 meritpoäng. Jag undrar om det är möjligt att kunna utbilda sig till fastighetsmäklare ändån? eller måste man ha 300 meritpoäng. Ska välja gymmnasium snart så jag kollar runt på lite olika program och yrken.

11 nov 2019

Vad kul att du vill bli mäklare! Dina betyg från grundskolan behöver egentligen inte påverka dina chanser att bli fastighetsmäklare särskilt mycket. För att bli fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så det är dessa kurser du bör läsa i gymnasiet.

De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet eller Ekonomiprogrammet inriktning Ekonomi. Men om du väljer till matte 3 på juridikinriktningen så får du behörigheten från den inriktningen också. Du kan även få behörighet genom att lägga till matte 3 på Samhällsvetenskapsprogrammet.

Om du efter gymnasiet skulle ha för låga betyg för att komma in på Fastighetsmäklarutbildningen så kan du göra högskoleprovet eller höja dina betyg på Komvux. Men det är inget du behöver tänka på nu utan nu kan du fokusera på att titta på vilka gymnasium och program du kan komma in på.

Om du söker på skolor här på gymnasium.se så kan du välja att söka på ett program och en ort. Då får du upp en lista med skolor som har programmet. Sedan kan du även klicka på "visa alla filter" och där fylla i vilken antagningspoäng du vill att skolan ska ha. Då får du en bra översikt över hur du ligger till med din nuvarande meritpoäng.