👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasium till en annan ort?

08 nov 2019
Hej, jag går barn och fritids programet i Norrland. Men jag hade velat flytta ned och börja gymnasium i uppsala. Jag trivs inte alls här uppe och vill ta mig ner åt. Jag går andra året och hade mer än gärna gått sista året i Uppsala. Jag har en bror som bor där nere vilket gör att jag hade kunnat bo hos han tills jag själv har ett boende. Jag vill även veta om man kan fortsätta och bara läsa upp det kurser jag behöver föratt inte vara efter de andra och slippa gå om nått år. Är jätte tacksam för svar!

Mvh/ Zainab

11 nov 2019

Hej Zainab,

Det kan vara möjligt! Du måste då hitta en skola du vill gå i Uppsala som har en ledig plats på Barn-och fritidsprogrammet. Sedan måste de också kunna ta emot dig utan att det blir fel med alla kurser eftersom alla skolor kan ha lite olika upplägg på sina program. Så kontakta de skolor du är intresserad av och fråga om detta.