Hur fungerar spåren i matte?

07 nov 2019
Hej! Jag går nu i nian och funderar på vad jag vill gå på gymnasiet. Har kommit fram till att jag vill gå ett högskoleförberedande program.
Problemet är att det inte känns om något program passar mig. Mitt favorit ämne i skolan är NO, är verkligen inte en SO person. Om man kollar på mina betyg och resultat i prov så får jag alltid högre betyg i NO och nästan bara E i SO. Men problemet med Naturvetenskap på gymnasiet är att man läser svårare matte, om jag väljer NA så vill jag gå inriktningen samhälle för att slippa undan lite matte. Men man läser väl fortfarande matte C i NA och i Sam läser man väl B? Och som jag har förstått det så är C svårare än B. På mitt senaste matteprov blev jag underkänd och har ganska svårt för matte, men problemet till det är att min frånvaro har vart extrem hög pga vissa saker i åttan. Jag vill bli bra på matte och jag tror att jag kan det om jag ger det tid, för jag vill verkligen läsa NA eftersom jag älskar NO. Har du något tips till mig? Finns det något annat gymnasieprogram som det är mycket NO i men lättare matte? Hur ska jag göra för att plugga matte, kan ju inte plugga matte själv eftersom jag inte förstår utan någon som förklarar för mig. Ingen i min familj är bra på matte. Finns det någon hemsida typ? Tack på förhand!:)

08 nov 2019

Spåren i matte (A, B och C) har egentligen inte så mycket att göra med svårighetsgrad utan mer med vilket gymnasieprogram de är anpassade till. Så här är de olika spåren organiserade:

• a-spåret (1a + 2a) är inriktat mot yrkesutbildning på gymnasial nivå och vissa eftergymnasiala utbildningar.*
  • b-spåret (1b + 2b + 3b) är inriktat mot samhällsvetenskap, ekonomi och humaniora.
  • c-spåret (1c + 2c + 3c + 4 + 5) är inriktat mot naturvetenskap och teknik.

Matte är en del av naturvetenskapliga utbildningar men Naturvetenskapsprogrammet med samhällsinriktning har en mattekurs mindre än naturvetenskaps inriktningen.

Har du svårt med matten är det absolut bäst att du pratar med din mattelärare om det. Sedan så kan jag rekommendera Matteboken.se som resurs om du vill plugga på egen hand och få bra förklaringar.