Måste jag ha idrott på gymnasiet?

05 nov 2019
Hej!
Jag går första året på estetiska programmet med inriktning musik. I mitt schema har jag idrott två gånger i veckan och jag mår verkligen inte bra av att ha idrott med andra, vilket min idrottslärare vet om eftersom han även är min mentor. Jag har känt såhär sen jag började 5an ungefär men jag har ändå kämpat mig igenom det fram tills jag började 9an. Då gick allt utför och jag slutade först att vara med på idrotten så jag satt istället bara på en bänk och sen slutade jag att ens gå dit. Jag fick ändå inte frånvaro eftersom min idrottslärare i 7an-9an var så pass förstående, vilket även ledde till att jag fick ett godkänt betyg när jag gick ut 9an.
Min fråga är ifall det är möjligt att ta bort idrott helt från schemat? i 1an iallafall, eftersom det tillslut kommer sluta med att jag hoppar av gymnasiet.

05 nov 2019

På gymnasiet Idrott & Hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram och kan inte hoppas över. Men det är bara en kurs som är obligatorisk och efter det behöver du inte tänka på idrott mer. Prata med din idrottslärare på gymnasiet så får du hjälp att klara idrotten även där. Så försök att samarbeta med din lärare så att du inte behöver få ogiltig frånvaro.

Skulle det inte vara möjligt att delta i idrotten alls så pratar ni med rektorn om vilka andra möjligheter det finns att anpassa undervisningen för dig.

Skolan ska alltid kunna ge extra anpassningar och särskilt stöd till de elever som har svårt att uppfylla kunskapskraven.