Bör jag byta gymnasieprogram?

02 nov 2019
Hej!!

Jag har precis börjat gymnasiet, går teknikprogrammet. Men rätt ofta undrar jag ifall detta är det rätta valet. Tycker det är jobbigt o plugga men dom två största anledningarna till att jag går detta program är att jag gillat teknik, vill ha en stort utbud sen efter och att jag inte vill lämna de kompisar jag fått. Hur tycker ni jag ska tänka, ska jag gå kvar eller tycker ni att jag borde fundera på att byta?. Hade A i de praktiska ämnena och lite sämre i de skriftliga.

Tack i förhand, är stressad över detta o hur jag ska klara det. Men det jobbigaste är kanske i början?

04 nov 2019

Det är helt upp till dig att avgöra vad som blir rätt för dig. Som jag förstått det så är du ändå intresserad av det program du går nu och det verkar som att det går rätt bra för dig. Det kan absolut vara så att det är extra jobbigt nu i början när allt är nytt. Efter ett tag kanske du har vant dig vid pluggandet och hittar ett bra sätt att hantera det utan att bli stressad. Om du vill ha tips på bra pluggteknik som kanske kan hjälpa så hittar du det här: https://www.gymnasium.se/nyheter/inspiration/tips-bra-pluggteknik-10306.

Jag kan också rekommendera att du pratar med någon på din skola om din oro över att klara programmet. Dina lärare har säker bra tips på hur du kan tänka och planera så du inte behöver känna dig så stressad. Skulle du vilja ha mer hjälp med att fundera på om ett byte skulle vara det bästa så kan du gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan så ni kan prata om det.