Sök utbildning 👉

Hur får jag behörigheten till pilot?

01 nov 2019
Hej!

jag har en fråga gällande om Pilotutbildning!
jag har gått Gymnasiet första året i Natur programmet men jag har inte klarat alla ämne! vilken väg ska jag ta för att klara gymnasiet snabbare? är det komvux eller allmäna kurser, jag har bytyg i SVA 1 OCH 2, Matte 1B, ENG 5, Samhällkunskap 1b, Historia 1b, moderna språk, modersmål språk och just nu läser jag biologi 1 i komvux

mvh

04 nov 2019

Vad roligt att du vill bli pilot! Behörigheten för pilot kan variera beroende på i vilken skola man vill utbilda sig. Därför är det bäst om du kollar upp behörigheten för den pilotutbildning som du vill gå. För att bli antagen är det vanligt att det krävs grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkänt betyg i Fysik 1, Matematik 2 (ibland 3) och Engelska 6.

Så länge du får de kurser du behöver spelar det ingen roll vilket program eller vilken inriktning du går. Går du Naturvetenskapsprogrammet så kan du vara säker på att få behörigheten till pilotutbildningarna utan att behöva lägga till något. Det snabbaste sättet är att du går klart gymnasiet och att du pratar med dina lärare i skolan så att du får göra om de ämnen du inte har klarat. Men skulle du inte klara det under gymnasiet så kan du ordna det på Komvux efter gymnasiet.