Vad krävs för att bli tandläkare?

30 okt 2019
Hej jag heter Alhareth och jag går nu sista året till studenten i vård och omsorg min fråga är
Efter gymnasiet vad behöver jag för ämne för att komma in i Tandläkare på Universitetet ?

MVH Alhareth

31 okt 2019

Hej Alhareth,

Vad kul att du vill bli tandläkare! För att bli Tandläkare är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng, det kan variera beroende på var i landet man söker och om man söker till höstterminen eller vårterminen. Du kan läsa in det du saknar på Komvux efter gymnasiet.