Ska jag byta gymnasieprogram igen?

28 okt 2019
Hej!
Jag är 15 och har precis börjat gymnasiet det här året. Jag har tidigare varit väldigt osäker på vad för linje jag ska gå, då jag i princip tycker om alla ämnen. Till slut blev det att jag valde natur med inriktning samhälle. Jag hade också 340 i merit när jag gick ut nian, så jag visste att jag skulle klara av natur bara jag ville. Men, jag var väldigt trött, väldigt trött och väldigt slut när jag började gymnasiet. Jag sov dåligt och mitt mående gick bara nedåt och nedåt. Min pappa och låtasmamma gjorde också slut någon vecka in och det påverkade mig en del. Jag orkade aldrig plugga och kände mig så dålig. Tidigare hade jag haft väldigt hög studiemotivstion men det var precis som att jag inte längre ville vara den som pluggade, eller inte orkade. På min skola har man heller inga som helst samämnen det första året på natur, vilket jag tyckte var jobbigt då jag egentligen haft lättast för dem. Så jag började tänka igenom saker och ting. Var det verkligen värt att gå kvar på natur? När jag bara kände en sån stress och press? Det kan ju bli så att det bara blir värre? Jag har också varit ganska säker på att jag inte ska bli liksom läkare eller liknande. Så, en månad in i skolan bytte jag till det humanistiska programmet, och saker och ting har känts roliga och jag har mått bra, känt att jag hänger med i skolan. Folket omkring mig är roliga och mer chill, och efter högstadiet kändes det som att det var precis vad jag behövde. Men nu så har mina tankar börjat snurra igen. Jag har nu fått tillbaka livskraften och tänker om jag inte bara skulle varit kvar på natur ändå. På humanistiska programmet har jag inte ens matte i ettan och jag känner hur mina fingrar kliar. Jag ser två av mina kompisar, som fick sämre betyg än mig i matte gå på natur och teknik, och de klarar det ju liksom bra. När jag ser dem blir jag på något vis arg och tänker att ”det där skulle jag också klarat av”. Nu skulle jag kunna tänka mig att plugga matte efter skolan, och kanske kemi och biologi. Det känns liksom kul. Men samtidigt finns ju de ämnena kvar och jag kan ju alltid läsa till dem. Men jag blir på något vis arg på mig själv för det känns som att jag alltid tar fel beslut. När jag började natur kände jag att det var fel beslut, och nu känns det som fel beslut att jag bytte. Jag är så förvirrad. Dock så kanske den här livskraften jag fick nu kom av att jag faktiskt bytte linje, men jag vet inte. Mina föräldrar säger att de ändå tycker det var klokt av mig att ta mitt mående på allvar där och då, då jag inte visste hur det skulle bli längre in på terminen och året. Men jag vet inte riktigt, jag vet att du som läser detta kanske inte riktigt vet hur du ska svara, men om du utvärderar lite av det jag skrivit, tror du ändå att det var rätt beslut? För jag tror inte ens att jag kan byta linje nu efter lovet, och det känns jobbigt att börja natur nästa år. På natur skulle jag ha fått matte 3 och fysik 1, kemi 1 och biologi 1, men på humanistiska ska jag läsa naturkunskap 2, och försöka få till så att jag också kan läsa matte 3. Då får jag nästan samma behörighet ändå, skillnaden är bara att jag tar det i lite lugnare takt. Förlåt för lång text, men jag har bara så mycket panik över hela gymnasiet så jag vet inte vart jag ska ta vägen!!

28 okt 2019

Jag förstår att det är svårt att känna sig säker på sitt beslut! Det är lätt börja tvivla även om allt känns ganska bra egentligen. Utifrån det du skriver så låter du som att du ändå är nöjd med ditt beslut och trivs med skolan nu. Vad som gör att du ändå tänker på Naturvetenskapsprogrammet verkar vara att du upplever det som lite svårare och kanske därmed lite bättre.

Det finns inget rätt eller fel beslut här, utan det är bara du som vet vad som känns bäst för dig. Så därför är det svårt för mig att säga något om det. Men ett tips är att tänka på situationen helt utifrån dig själv, hur du mår och känner. Varför tror du att du känner att natur hade varit ett bättre val även om du ändå kan få samma behörighet? Kan andras åsikter om vilket program som är "allmänt bäst" på något sätt påverka dig? Eller är lusten att byta program något som kommer helt inifrån dig själv? Oavsett varför du väljer som du gör så är det okej men det kan vara bra att vara medveten om vad man själv vill och vad man vill på grund av press utifrån.

Om du behöver mer hjälp att fundera på det här ska du gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan. Och känner du att du har behov av att få lite mer hjälp med hur du kan hantera press eller osäkerhet kring beslut så kan det vara bra att även prata med skolans kurator.