Vilka gymnasiekurser krävs för att bli advokat?

27 okt 2019
Hej! Jag är färdig med grundskola och ska börja gymnasievux på Komvux.
Min fråga är : vad behöver jag studera nu till att studera advokat sen på universitet.

Jag vill gärna att du skriver alla ämnen som jag behöver t.ex: engelska 6 eller matte? Osv.
Tack för förhand🌹

28 okt 2019

Vad kul att du vill bli advokat!

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden så när du är klar med gymnasiet ska du alltså söka till Juristprogrammet på högskola/universitet. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2.

I grundläggande behörighet ingår:

• Ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.
  • Godkänt på 90 procent av kurserna på en fullständig gymnasial vuxenutbildning.

Komvux hjälper dig att göra en studieplan så att du får med allt du behöver för att nå ditt mål.