👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur byter jag till svensk gymnasieskola?

24 okt 2019
Hej, jag går i en Brittisk skola, som inte följer svenska skolverkets regler, betyg, system, mm.
Därför har vi också andra betyg och ämnen jämfört med i andra skolor, och vi hade till exempel inte nationella prov i 9:an. Nu vill jag söka till gymnasium och behöver så snabbt som möjligt få reda på hur jag kan omvandla mina betyg för att söka då jag byter i panik.
Mvh

25 okt 2019

Du ska kontakta studie-och yrkesvägledaren på din skola! Det finns ingen anledning att byta i panik utan du och din SYV i skolan kan i lugn och ro kolla igenom vad det är du vill och vad det är du möjligen saknar. Oftast så är det inte några problem att byta skola även om du går i en skola med ett annat system förutsatt att du har betyg i svenska.

Din skola kan även hjälpa dig att omvandla betygen så att du kan se vad du har för meritvärde/snittbetyg i det svenska systemet.