Kommer jag in på juristprogrammet?

24 okt 2019
Hej
Jag läser just nu på gymnasiet, Ekonomiprogrammet med inriktning Juridik. Jag vill fortsätta läsa juridik direkt på universitetet men är orolig över mina betyg. Jag hade nämligen en svacka i ettan och fick då inte topp i alla ämnen. Bland annat ett C i matte... hur illa får betygen vara för att fortfarande ha en chans? Kan jag glra högskoleprov för att komma in? Vad krävs av mig?
Tacksam för svar

25 okt 2019

Vad roligt att du vill läsa juridik! Du kan titta på antagningsstatistiken för Juristprogrammet på den högskola/universitet där du vill gå. Det kan man söka upp på UHR.se till exempel. Det brukar krävas minst 20 poäng vilket alltså innebär A i alla ämnen så det är högt.

Men man kan öka sina chanser att komma in genom att också skriva högskoleprovet. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper. Så gör högskoleprovet när du får chansen. Man behöver inte ha uppfyllt någon särskild ålder för att få genomföra ett prov.

Man kan även läsa enstaka kurser för att få en kandidatexamen i juridik och då brukar antagningspoängen vara lägre. Så kolla på det också om du vill.