Vad är behörigheten för att söka till Polisutbildningen?

22 okt 2019
Hej på dig!

Jag vill plugga vidare till polis efter gymnasiet (går på ekonomiprogrammet). Och för att bli behörig till polisen så behöver man ha betyg i samhäll 1b historia 1 matte 1b eng 6 svenska 3.

Så jag undrar nu om det är bara dessa betyg/ämnen som jag behöver ha betyg på och inte i andra ämnen om du förstår vad jag menar? Så om jag har alla godkänt på dessa ämnen kan jag då söka??

Och sen till min andra fråga... vad är antagningspoengen till polisutbildningen? asså vilket merit betyg behöver man på ett ungefärligt efter studenten ??

PS vet att polisen har även andra krav.

TACK!

23 okt 2019

För att vara behörig så behöver du vara godkänd i de ämnen som krävs för att du ska få gymnasieexamen (och därmed den grundläggande behörigheten till högskolestudier) också. Du ska alltså ha godkänt betyg i Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3, Matte 1 och Engelska 5 och 6 + ett godkänt gymnasiearbete.

För att vara behörig till Polisutbildningen behövs det förutom grundläggande behörighet även Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Historia 1b (eller1a1+1a2). Så länge du är godkänd i alla dessa kurser så är du behörig till Polisutbildningen.

Här hittar du statistik från antagningen och prövningen till polisutbildningen.